söndag 17 mars 2019

Giselle

Giselle/Dada Masilo  Foto:ÅJ
   Plötsligt utan förvarning fick bloggen möjlighet att gå på en dansföreställning. Gå på dans tillhör inte vanligheterna för bloggen som mest ägnar sig åt sport, litteratur, musik och film. Men nya influenser får bloggen aldrig säga nej till utan det är bara att ta plats i bussen till huvudstaden.
   På Dansens hus i Stockholm framfördes baletten Giselle koreograferad av Syd-afrikanska dansaren Dada Masilo. Masilo ett underbarn både som dansare och koreograf. Hon sätter tänderna i många av dansvärldens klassiker och gör dem till sina egna. Svansjön, Carmen, Romeo och Julia och nu då Giselle. Alla hennes adaptioner av klassiska baletter gör segertåg över hela världen. Kritiker och publik är överens om hennes storhet och hennes tolkningar anses som nyskapande.
   Giselle skapades av den franske tonsättaren Adolphe Adams och hade urpremiär på Parisoperan 1841. Théophile Gautier skrev librettot eller handlingen till denna balett från romantikens Frankrike. Det handlar om kärlek, en omöjlig sådan och en syn på kvinnan som vi inte känner igen från vår samtid eller gör vi kanske det?
   Den tolkning som vi får se den här kvällen i Stockholm är alltid annat än en klassisk balett. Masilo blandar stilar som jazz, modern, afrikansk och klassisk balett utan att be om lov. Intensiteten och energin läcker ut i publikhavet från ensemblen med Dada Masilo i titelrollen. Masilo dominerar scenen trots sin lilla fysiska uppenbarelse. Hon tolkar huvudpersonens öde med en nakenhet och smärta som är påtaglig och uppenbar.  Koreografin är egensinnig och man kan se att influenserna finns från den sydafrikanska traditionen. Bloggen hoppas den får  fler chanser till att se liknande  dansföreställningar.
Giselle i Dada Masilos tolkning får sju Markaskogar av tio.

Baletten Giselle i sydafrikansk tolkning Foto: Kevin Parry

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar