tisdag 18 februari 2014

Anden

    Anden verkar vara central i svenska språket. Mängder av uttryck och värderande fraser finns. Allt från religiösa företeelser och föreställningar till vardagsuttryck i dagligt tal som kan verka lite knasiga om man tittar lite närmare.

Andemeningen ja, vad är meningen med anden? Ja, kristna tror på treenigheten fader, son och helig ande. Där många tror att man uppfylls av helige ande. Kanske är det den som är själen eller moralen.
Hålla andan tänk om man verkligen kunde hålla andan i sina händer. Hur skulle det vara? Tungt, lätt eller komplicerat? Tänk när jag inte har någon ande längre, då är jag fattig.  Men det kan räcka med att jag tappar den, det kan vara ett elände att hitta den igen
Anden sägs finnas i flaskan. På flera olika sätt,  i människors olika tolkningar. En del fastnar och söker anden i flaskan och kommer aldrig ur ett missbruk.
Andar kan finnas i grupp också.  Svensk idrotts största tillgång är nog lagandan. Den kan ge oss segrar mot till synes övermäktigt motstånd där vi trots underlägsenheten lyckas nå framgång. Tillsammans är vi starka. Sällan uppträder vi andefattigt även om vi bor i landet lagom.

1 kommentar:

  1. IGÅR var jag på promenad med mitt barnbarn Ivar.. fåglarna tjattrade nere i vattnet vid ån.."mormor titta på andarna ropade då Ivar!!

    SvaraRadera