söndag 9 mars 2014

Fråga chans

   När jag var liten kille hände det att jag skulle fråga chans på någon tjej. Inte nog med att kärlek var en ny upplevelse, dessutom var själva frågan en svår nöt att knäcka. Skulle man göra det själv? Skulle en kamrat göra det, en killkompis eller tjejkompis eller så vågade jag inte själv. Alltid lika trist att få ett nej.
Förr så var det alltid mannen som skulle sköta frierierna och kvinnorna var enligt folktron hänvisade till skottdagen som inföll var fjärde år. Men i våra moderna tider finns inte regler för frågandet längre.



   Nu när jag finns på Facebook har nya situationer uppstått, för även här skall man "fråga chans". Funderar på om det finns regler och konvenanser att följa här? Kan män fråga kvinnor, kvinnor fråga män? Ung fråga gamla, gamla fråga unga? Än så länge finns ingen knapp för "Nej, jag vill inte vara din vän!" utan det blir bara en elektronisk tystnad. Ingen reaktion från en motpart som inte vill vara din vän. Många kanske blir vän med dig fast dom egentligen inte vill vara det. För hur möter man någon som man nekat sin digitala vänskap. Kan bli olustigt och den riktiga bekantskapen får sig en törn.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar