söndag 6 september 2015

Kvinnliga författare

Okej, har nu gjort ett allvarligt försök att läsa kvinnliga författare. Efter att jag blivit påmind om min fäbless för att läsa döda manliga var jag tvungen att läsa kvinnliga författare.
Nåt år tillbaka läste jag Herta Muller och Alice Monroe, men det gav mig inte så mycket trots att de båda är nobelpristagare. Lite tråkiga faktiskt enligt mitt tycke.
Nu gav jag mig på två amerikanskor med lite olika stil:


Foto.ÅJ


Foto: ÅJ

Lionel Shriver beskriver sida upp och sida ner hur hon uppfostrar en son som blir ansvarig för en skolmassaker och hamnar i ungdomsfängelse. Sida upp sida ner med ordrika vändningar. Känslorika beskrivningar i form av brev till pojkens far och den före detta mannen. I mesta laget.
Paula Fox utnyttjar istället Hemingways isbergsprincip där hon utlämnar mycket till läsare och försöker få oss likt Hemingway att läsa mellan raderna och få oss att utnyttja vår egen erfarenhet.
Nej, det gjorde mig inte mer intresserad av kvinnliga författare. Men skam den som ger sig.
Gick till bokhandeln och köpte ett exemplar av Jojo Moyes Livet efter dig samt klassikern To kill a Mockingbird av Harper Lee. Får se om det kan få mig mer vänligt inställd till kvinnligt författarskap.

Shriver får 5 och Fox får 3 Markaskogar i betyg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar