söndag 31 augusti 2014

På utflykt

Sista lördagen i augusti bestämde vi oss för en utflykt till Nora. Då hade vi glömt att det var marknad i den lilla trädstaden och vi var inte helt ensamma som besökare. Det märkte vi om inte annat när vi skulle fika. Kön var lång vid Norasjöns strand och vi bestämde oss för att gå tillbaka uppför backen till ett tillfälligt fik där Amnestys flaggor och förtecken ramade in den lummiga trädgården.
Kaffe och macka beställdes och smakade förträffligt. Vi hittade två trädgårdsstolar som vi sjönk ned i och njöt av vårt fika.
Vid bordet intill fanns en grupp människor som jag senare förstod var från Uppsala. De var uppenbarligen på utflykt: Jag märkte ganska snart att många av dem avvek något från det som kanske kan betecknas som det "normala".  Tänkte osökt på Lars von Triers film "Idioterna" där en grupp människor bor tillsammans och verkar i olika roller och som vänder upp och ned på begreppet "normalt".


Det gjorde även denna grupp, jag och min fru kunde på vägen från kaféet konstatera att vi hade svårt att bestämma oss för vem som var vårdare och vem som vårdades. Det var otroligt spännande att se denna grupp människor samverka. Med varandra och med oss övriga på fiket. Spontana, glada och orädda för oss andra.
Skall senare i höst gå en utbildning i normkritiskt tänkande. Hoppas jag får lära mig mer och lära mig tänka friare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar