torsdag 27 augusti 2015

Pridebussar

   På min cykelväg till jobbet idag blev jag omkörd av två olika typer av bussar. En stadsbuss och en länsbuss. Stadsbussen var utrustad med prideflaggor eftersom det är pridevecka i Örebro just den här veckan. Länsbussen hade inga flaggor i sina flagghållare på bussen trots att det pridevecka i Örebro. Hmm, tänkte jag och kunde inte släppa tanken på skillnaden mellan stad och land i olika frågor på resten av min cykelväg.
   Uppvuxen på landet innebar det lite av en skräckblandad förtjusning att åka på besök till stan. Lite märkvärdigt, man fick ta på sig hela och rena kläder.
Senare under tonåren sa vi att vi på landet vi dricker öl, kaffe och saft medan de där som bodde i stan drack vin, te och juice. Naturligtvis tyckte vi att det senare var lite larvigt.
Bild: Partyprylar.com

   Nu bor och arbetar jag i stan sedan länge och har varit ute och rest och sett en hel del och på det viset vidgat mina vyer. Tyvärr är det inte alla som fått möjligheten att göra det och jag kan se skillnader i hur man lever, tänker och förhåller sig till varandra stad jämfört med land, men även i olika stadsdelar.
Precis som det finns skillnader i tankesätt mellan män och kvinnor, mellan politiska partier och mellan etniska grupper så tänks det olika i olika kontexter och det som är norm i en kontext är fullkomligt omöjligt i en annan. Det som är norm på Södermalm är fullkomligt galet i Midsommarkransen och så vidare.
För att vi skall kunna lära av varandra och förstå varandra, måste vi bli bättre på att blanda oss med varandra, Ta intryck av varandra, försöka förstå hur vi tänker och varför vi tänker som vi gör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar