tisdag 1 december 2009

"Tre dårar utgör en kul kvartett", Loesje

Kommer ni ihåg Loesje? man såg vita affischer över hela Sverige med mer eller mindre underfundiga budskap undertecknat av Loesje.
Filosofiska, lätt politiska, utmanande och eftertänksamma fraser att tas på litet eller stort allvar.
Köpte en bok för tre kronor förra veckan som är skriven av upphovskvinnan till denna rörelse; Loesje. Det visade sig vara en ung tjej som flyttade hit från Holland i slutet av åttiotalet och tillsammans med sina vänner startade hon en rörelse som fick spridning i stora delar av Sverige. Vad hon gör nu vet jag inte men jag får nog kolla upp henne på nätet. Den som söker han finner.
Jag har alltid varit road av sentenser, ordspråk, klurigheter skrivna efter en tids eftertänksamhet för att skapa debatt eller för att uppröra. Några bara för att roa.
På väg in till stan på en betongpelare stod det i min barndom "Gud hör bön", ganska naturligt tyckte jag eftersom jag var på väg in i Sveriges mest religiösa stad efter Jönköping. Någon ville väl utöka det så kallade kyrkorummet till att omfatta även en bro. Dock skulle en lustigkurre ge det hela en oväntad knorr. En dag när vi kom i vår gamla Mercedes hade det blivit ett tillägg på tre bokstäver som förändrade allt, "d-e-r", "Gud hör bönder".
Eftersom jag är av bondesläkt kommenterade min pappa det hela med att "Äntligen någon som gör nåt åt det låga mjölkpriset." Helt plötsligt förstod jag ordets makt och möjligheterna att påverka, förändra och manipulera. Inte bara pennan men även kunskap är makt.

Vill minnas att det på den bropelaren även nåt år senare stod "Du har inte en chans, ta den." En uppmaning som jag senare i livet antagit och försökt göra det bästa av med mina förståndsgåvor.
Tyvärr är det ibland så att jag inte lyckas att ta den.

De som inte har så stora gåvor har en viss förmåga att blanda och ge bland uttryck och fraser. En business som klokare personer gör pengar på genom böcker, hemsidor och kylskåpmagneter. Den gamle fotbollstränaren Rolf Zetterlund är genrens okrönte mästare fast det är nog ingen som hört honom säga alla dessa grodor som tillskrivs honom. En som jag fått från annat håll är "..det passar som fisken i handsken..". En underbra kombination av två positiva sentenser som istället ger en mindre smickrande bild av ett totalt misslyckande. Vilken fisk passar i en handske?
Andra oväntade vändningar kan komma i TVs direktsändningar för ett så seriöst program som Aktuellt. Presentatören skulle berätta om det allvarliga i en avrättning som skulle äga rum i USA. Texas är en inte alltför vågad gissning. Det här var några år sedan men jag antar att det var någon guvenör Bush inblandad, hursomhelst. Nåt hade hänt som gjorde att tidsfristen förlängdes och den dödsdömde fortfarande var vid liv. Reporterna skulle försöka förmedla detta men snubblade oavsiktligt på orden och deklarerade med allvarsam min "..att hängningen skjutits upp.." Försökte göra mig en bild av detta men fick inte till det utan kunde bara dra på munnen åt en sådan groda.
En ännu bättre språklig groda var vid ett inslag i samma nyhetsprogram om förhållanden i Syd-Amerika. Kommunismen var på intåg eller på fallrepet. Vilket som, skulle ägandet av åkermark omfördelas, men någonting hade gått snett därav "..jordreformen har runnit ut i sanden.." och där kunde jag se en bild framför mig. Bilden var i alla fall möjlig i mitt inre men knappast i verkligheten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar