onsdag 8 december 2010

Hur man blir den man är; 57

Tre gånger fyra meter
rymmer ett liv
rymmer minnen
Snart blir du någon annans
12 kvadrat
Tre gånger fyra meter
ett äventyr,
min första frihet,
ett första steg på vägen
Så stolt i ljus
så liten i mörker
spöken och tigrar
det blir för mycket
Snart blir du någon annans
12 kvadrat
"Kom ner och ät"
skallar ropen, för dom blir många
Till slut tas trappen nedför i tre steg
och potatisgrytan töms.
Snart tillbaka till
leken
Snart blir du någon annans
12 kvadrat
Min första skiva ligger på tallriken
Högt och ljudligt,
knastrigt och dammigt
"Skruva ned, sänk", skallar ropen
Snart är du någon annans
12 kvadrat
"Har inte tid"
måste göra läxor.
Proven duggar tätt och man har ambitioner
En stol, ett skrivbord
Snart är du någon annans
12 kvadrat
"Tyst, gå tyst vi får inta väcka dom"
oskulden for sin kos
på några fumliga sekunder
Säng och mörker
Snart är du någon annans
12 kvadrat
Samlar ihop mina saker
ett annat rum
ett annat liv väntar
Jag tar min väska
Snart är du någon annans
12 kvadrat
Nu är det städat och klart
Dammet och lådorna är borta
En kvarglömd nyckel till ett gammalt skåp
tittar fram under golvlisten.
jag lämnar båden den och rummet
Snart är du någon annans
12 kvadrat

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar