tisdag 26 februari 2019

Vänster

   Paul McCartney, Albert Einstein, Jerry Seinfeld och Pablo Picasso vad har de gemensamt? Jo de är alla vänsterhänta. Det sägs att vänsterhänta är smartare än högerhänta men det är nog en myt då inget samband kunnat bevisas. Ca 11 % av all pojkar är vänsterhänta medan 9 % av flickorna använder vänster hand. Greta Garbo, Sarah Jessica Parker, Julia Roberts och Drew Barrymore är några kvinnliga exempel  på vänsterhänta och framgångsrika personer. Vänsterhänthet påstås inte heller ärftlig utan har sitt ursprung i naturliga orsaker men onekligen finnas det en del som tror på att det kan vara ärftligt och varför inte.
Knoppussel läggs med vänster hand
   Så länge som fram till 1950-talet tvingades de flesta vänsterhänta att lära sig skriva med höger men det verkar varit mest av praktiska skäl då de deras vänsterhand smetade ut texten de skrev med bläck, fjäderpenna eller vad de kan använt vi skrivtillfället genom århundraden.
   Min pappa som var vänsterhänt fick lära om, men använde fortfarande vänsterhanden när han skulle arbeta praktiskt. Till viss del blev han något av en sk ambidexter alltså en person som kunde använda båda händerna men skrev med höger och jobbade med redskap med vänster.
Ingen av hans tre barn blev vänsterhänta men ett av hans fyra barnbarn använder vänster hand när hon skriver. När hon använder sax använder hon höger och faktum är att vissa handverktyg nästan bara finns för högerhänta. En frisör har därför en utmaning att hitta alla varianter av saxar för en frisör som använder vänster. Vänsterhäntheten tar därefter ett ärftligt skutt till ett annat av barnbarnens barn som är den enda av sin generation än så länge, men verkar vara vänsterhänt. Så vad månde bliva, en Greta Garbo eller en Julia Roberts? Att kåsören blev högerhänt förstår väl var och en.....

1 kommentar:

  1. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera