måndag 11 mars 2019

Tallest man in Örebro

Kristian Matsson
   Under hösten 2018 kom beskedet att Kristian Matsson skulle komma till Örebro för en spelning. Det är fjärde gången som bloggen ser Kristian Matsson aka The Tallest Man on Earth. Den Leksandsbördige världsartisten är het som ett strykjärn på den internationella scenen och släpper snart sin femte skiva för de törstande fansen världen över.  Den första skivan släpptes 2008 och mellan hans fullängdare dyker det upp singlar och EP-skivor med material som inte återfinns på hans fullängdare. Han är en artist som är produktiv både vad gäller liveframträdanden och låtproduktion. Han får inspiration till sina texter och melankoliska musik från storstadens brus i New York och från stillheten i Gagnef, Dalarna. De två platser han kallar hemma och som han delar sin tid mellan när han inte är ute på världsomspännande turnéer fullspäckade av spelningar.
    Det tog tio minuter från biljettsläpp till det att biljetterna var slutsålda. De 739 biljetterna till konserthusets stora scen försvann blixtsnabbt och bloggen blev utan biljetter till Matssons första konsert i Örebro. Men skam den som ger sig och efter veckor av dagliga besök på Blocket och Tradera fick bloggen äntligen napp tre dagar före konserten. Biljetter på sjunde rad och lyckan är total. Det här är en högtidsstund när Kristian, som i början av karriären jämfördes med Bob Dylan, ställer sig på scen. Han slår an på strängarna på gitarren, men även på bloggens känslosträngar med sin perfekta röst och sitt avskalade framförande som är naket, utlämnande och rått. När jag säger perfekt så är det naturligtvis inte perfekt, men det ska det inte vara heller. Även en felfri servis ska ha en spricka och Matssons är precis så stor som den ska vara för att låta äkta. Trånande, bedjande och med mängder av smärta och svärta vädjar han till publiken om kärlek för sin nakenhet.
    Västerdalälven och Hudson Rivers vatten fylls av tårarna från Matssons gitarrer och landsbygdens och storstadens olika klangbottnar ger en underbar musikalisk upplevelse i Örebro den  här kvällen. Ett fullsatt konserthus fylls också av ljus och rök i en snygg scenshow. Matsson håller publiken i ett järngrepp med sin starka  röst och fantasirika gitarrspel. Han låter rösten och gitarren omväxlande ta huvudrollen och leker med publiken och musik med en sällan skådad spelglädje. Mellan låtarna hämtar publiken andan inför nästa attack av den distade gitarren, stålsträngade ackguran eller en spännande banjo. Vid några tillfällen visar han sig som en fantastisk pianospelare. I nästan två timmar håller han publiken fångad av sina melankoliska texter och starka gitarrspel. Vi lyckas få in honom på ett fantastiskt inrop och hipsters från mellansverige har aldrig haft en bättre måndagkväll i Örebro än den här fulländade kvällen i sällskap med The Tallest Man on Earth.

Konserten får 15 Markaskogar av 10 möjliga
The Tallest Man on Earth  Bild: Sydsvenskan.se





1 kommentar:

  1. Hej, jag heter "ALLIE REYNA" Jag är från USA. Jag var gift i 7 år med Ruben. Saker började bli ful och vi hade slagsmål och argument nästan varje gång. Det blev sämre vid en tidpunkt som han lämnade för skilsmässa ... Jag försökte mitt bästa för att få honom att ändra sig och stanna hos mig men all insats var meningslös. Jag bad om och försökte allt men ändå fungerade ingenting.

    Genombrottet kom när någon introducerade mig till den här underbara, stora stavningskastaren som till sist hjälpt mig ut ... Jag har aldrig varit ett fan av saker som detta men bara bestämde mig för att försöka motvilligt, för att jag var desperat och lämnade inget val ... Han gjorde speciella böner och använde rötter och örter ... Inom 2 dagar kallade han mig och var ledsen för allt det emotionella trauma han hade orsakat mig, han flyttade tillbaka till huset och vi fortsätter att leva lyckligt. vilket underbart mirakel Baba Egbe gjorde för mig och min familj.

    Jag har introducerat honom till många par med problem över hela världen och de har haft goda nyheter ... Jag tror starkt på att någon där ute behöver sin hjälp. För brådskande hjälp av någon typ, kontakta Baba Egbe nu via hans Email: babaegbetemple@gmail.com eller WhatsApp honom på +7 (926) 512-8701.

    SvaraRadera