måndag 19 maj 2014

Duva

Kom körandes i bilen på hemväg från jobbet. Stressigt, mycket trafik, många vägarbeten, uträttat flera ärenden på vägen hem från jobbet. Jag hade en tid att passa senare på kvällen och en del som skulle vara gjort innan dess
Precis innan rondellen kom hon utknatandes på vägen. Duvan. En duva av den större sorten som i sakta mak kom över vägen framför bilen. Jag hade möjlighet att stanna, men ni vet, vem stannar för duvor eller fåglar i allmänhet? De flyger alltid i väg i sista stunden och på något mystiskt vis klarar de sig alltid. Med en tjusig manöver med vingarna klarar de sig helskinnade i  trafiken.

tidningen djurskyddet.se

Jag blev väldigt paff när den här duvan inte gjorde minsta försök till att flyga iväg och försent försökte jag flytta foten till bromspedalen. En liten duns eller var det kanske en "dump" som hördes. Som när man kör över ett litet farthinder. Tittade i sidobackspegeln och där såg jag hur fjädrarna flög för vinden.
Kändes sådär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar