fredag 2 maj 2014

Tom and Jerry

På väg mellan New York och flygplatsen i södra New Jersey, Newark, upptäcker jag att jag befinner mig på en av musikvärldens mest kända turnpikes. Musikklassisk mark och jag känner mig lite "starstruck" av att åka på en motorväg på andra sidan Atlanten i taxi körd av en dominikan.
Låter lite fånigt, men så är det. Märker att jag sitter och nynnar på låten "America" samtidigt som jag sitter och tittar på Amerika och gör stora ögon på landet annorlunda.

1968 gav duon Simon and Garfunkel ut skivan "Bookends" som var möjligtvis deras tredje i ordningen. Duons skivutgivning visade stora brister på kronologi, och låtar, skivor som floppade blev senare succeer som gavs ut på nytt eller på andra album.

"Cathy I'm lost, I said though I knew she was sleeping
I'm empty and aching and I don't know why
counting the cars on the New Jersey turnpike
they've all come to look for America"

   De två Queensgrabbarna började sin karriär under artistnamnet "Tom och Jerry" gav ut en singel som gav viss framgång och skivförsäljning men deras karriär på femtiotalet fick ett snöpligt slut och de fick gå tillbaka till sina studier igen. Men till slut, en brokig karriär med fler återföreningar än vad någon orkar räkna till och odödliga hits som aldrig känns dammiga som den här resan på en turnpike denna dag i april 46 år senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar