torsdag 1 maj 2014

Bolan

"What was Marc Bolans greatest hit?" den frågan fick jag av en jovialisk Brightonbo för några år sedan.
   Jag tänkte länge och väl igenom T.Rex omfattande katalog av material samt Marc Bolans sololåtar. En karriär som blev alldeles för kort. Jag tänkte på "Children of the revolution", "Telegram Sam",  "Metal guru", ja låtarna är många från Bolans karriär i det glammiga Londons sjuttiotal. Generationskamrat med David Bowie till och med personligt bekanta med varandra där de drog fram varandra från obskyra pubspelningar till fullsatta arenor. Lustigt i sammanhanget är att Bowie döpte sin son till Zowie Bowie och då ville inte Marc Bolan vara sämre utan döpte sin son till Rolan Bolan.

   Mitt svar till min vän från Brighton var efter en stunds betänketid "Hot love", den suggestiva sommarplågan från sjuttioett och faktiskt kanske hans största musikaliska framgång. Man kan fortfarande mer än fyrtio år senare höra den spelas på sommaren som en signatur för sommarens möjligheter.
   Det var fel svar sa engelsmannen och han sa då det makabra svaret. "A tree on the M1". För även om det inte heller är det exakta svaret så dog Bolan i en bilolycka trots att han aldrig hade körkort. Flickvännen satt vid ratten och deras lilla Mini hamnade vid sidan av vägen, rakt in i ett staket och ett träd. Precis när Bolan återigen hade börjat få fart på sin musikaliska karriär och få rätsida så sitt missbrukande liv. Vid tjugonio års ålder blev han en legend som fortfarande lever i mitt musikaliska minne.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar