torsdag 31 juli 2014

Tito

Köpte en biografi om Jugoslaviens förre diktator och president, Josip Broz även känd som Tito. Jag tänkte att det skulle hjälpa mig att förstå den konflikt som funnits på Balkan i över hundra år mellan serber, kroater, albaner, moldaver och bosnier för att nämna några.

Inte lätt måste jag säga att förstå sig på läget och inte mycket klokare blev jag. Jo, nåt lärde jag mig i mitt  försök att förstå konflikten. Tito var en lika grym kommunistisk ledare som Stalin och Mao med flera före honom. Utrensningar av oliktänkande kommunister hörde till vardagen under hans fyrtioåriga presidentskap.
I boken finns svensken Slas, författaren och konstnären Stig Claesson, citerad. Han sammanfattar den jugoslaviska konflikten på ett sätt som innefattar även min förståelse. Detta trots att Slas gjorde fyra resor till Jugoslavien som hjälparbetare i femtiotalets efterkrigseuropa där han hjälpte till att bygga motorvägar, järnvägar och kraftverk.
Slas komprimerar den komplicerade och långa konflikten mellan de olika folken med orden:
"Att försöka reda ut Balkans efterkrigspolitik är som att komma in på krogen i Uddevalla utan slips. Till det behövs starkare män."

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar