tisdag 1 december 2015

Kines

   Faktum är att jag blivit kallad kines förut eftersom min ögon är något sneda men nu var det helt nya skäl som gjorde att jag togs för att vara asiat.
   I London är det inte helt enkelt att komma in och få äta på restaurang. Väljer man dessutom en av
Queensway´s två populärara kinesrestauranger får man dessutom köa en stund och skriva upp sig på väntelistan. Dessa ställen är populära hos både turister och londonborna, inte bara inflyttade kineser. Vi svenskar som gillar området som heter Bayswater, vi gillar också krogarna trots att den ena har det för oss svenskar det mindre smickrande namnet "Toa kitchen". Det finns inte bara dessa två utan pubar, trattatorior och andra restauranger från jordens alla hörn som sätter smaklökarna i spinn på Queensway.
   Nåväl vi ställde oss i kö för att bli uppskrivna på väntelistan. En ung man med kinesiskt ursprung och kort tid i Europa frågade mig:

"What is your name?" på oefterhärmlig engelska med kinesisk brytning.
För några sekunder brottades jag med mitt och min frus efternamn i mitt huvud. Hilltorp blir ofta Hilton, Hilltop, Hiplor eller något dylikt så det fick nog bli mitt namn, men jag tänkte om jag pratar långsamt och betonar stavelserna skall det nog gå fram. Det är ju i alla fall Sveriges vanligaste och i mitt tycke vackraste. Så jag sa:
"Jo-han-son"
Han svar kom lika snabbt som överraskande.
"Are you chinese?"

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar