söndag 1 maj 2016

Kvinnor är från Venus, män är från Mars


   Efter att jag reflekterat runt vårt sätt att läsa reklam om hushållsprylar kan jag bara konstatera att vi har helt olika inställning till vissa saker. Troligtvis är det en kompensatorisk sak som gör att vi då kompletterar varandra på ett bra sätt ändå på något vis. Jag talar naturligtvis om min fru och jag och hur vi fungerar.






Mera reklam. Foto: ÅJ

Den stora mängd reklam som dimper ned i brevlådan varje dag läser hon noggrant om hon får chansen. Ofta åker den i pappersåtervinningen innan hon ens sett dessa travar med reklam. Vissa av reklamutskicken är tjockare än dagstidningen och nu har dessutom vissa av dom börjat med iläggstidningar som är ännu mer reklam.
Själv läser jag nästan aldrig reklamen, möjligtvis om jag vet att jag behöver handla något och det är här som skillnaden ligger. Min fru läser reklamen för att hitta något att köpa, jag läser den när jag behöver köpa något. I alla fall känns det så.


"Titta vilka fina glas, såna här skulle vi köpa"
"Behöver vi glas? Det var ju inte länge sen du köpte ett dussin som vi knappt får plats med skåpet."
"Ja, men dom var fina, tycker jag. Funderar på att köpa några."
"Hmmm"  


Fullt i glasskåpet. Foto. ÅJ


Dessa och liknande dialoger utspinner sig mellan varven och ger ett avbrott mellan frukosttuggorna. Jag anar att jag inte är ensam om detta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar