fredag 2 september 2016

Där kultur och vetenskap möts

   Så är jag då tillbaka på min gamla gymnasieskola, den här gången som personal. Det är 37 år sedan jag sprang ut i friheten på Olaigatan. Mössa och blomster, men sedan nya tag. Nu när jag är här igen ser jag mycket av vad jag inte såg med en tonårings ögon. Konsten till exempel.
Skridskoåkare på Hemfjärdens is Foto: ÅJ

Flicka på knä  Foto: ÅJ
   Den stora muralmålningen i gymnastiksalen. Skridskoåkare på Hemfjärdens is av Algot Ringström utfördes 1910 och var ett beställningsarbete av äldre elever på skolan som skulle väcka idrottsintresset hos gossarna på läroverket. Kanske är det därför jag tagit upp långfärdsskridskor på senare år, en undermedveten påverkan. När jag var elev på skolan tror jag knappt jag tittade på målningen, det var fotboll och innebandy som gällde trots gamle Söderhjelms försök att få oss grabbar intresserade av redskapsgymnastik, för även jag hade könsuppdelad idrottsundervisning i slutet av sjuttiotalet.
    Nu har vi precis fått en nyrenoverad skola och med det också ny konst. På skolgården finns Lena Cronqvists Flicka på knä. Denna värmländska konstnärinna uppväxt i Karlstad och boende i Arvika bidrar med en flicka ur sin stora serie flickor som finns placerade över hela Sverige. Kul att vi på Karro fått en av dessa tjejer, när nu majoriteten av eleverna är tjejer på det som en gång var en skola uteslutande för gossar.



Barfothens alm Foto: ÅJ
   Den femte september 2016 nyinvigs Barfothens alm. Inte heller denna gång är det en alm, det träd som fälldes för halvdussinet år sedan var en lönn som var murken och lutade betänkligt. Denna gång blir det en silverlönn som invigs med tal och musik av elever på skolan.
  Trädet har sin historia i boken Markurells i Wadköping av Hjalmar Bergman. När det var dags för student klättrade de yngre eleverna på skolan upp i almen för att få en glimt av de stränga studentförhören som censorerna från Uppsala universitet genomförde med kandidaterna. Allt enligt handlingen i boken där Bergman blandat och gett mellan sina studieminnen från Örebro och Västerås.        
   Hjalmar Bergman själv gick på skolan i många år men förvägrades ledigt för att följa med sin far på affärsresa till Tyskland, av just läraren i tyska! Istället fick han ta studenten som sk privatist i Västerås och på så sätt tog han studenten ett år före sina årskamrater som gick på Karolinska läroverket. Något som han och hans far firade med att åka landå fram och tilbaka framför skolan med Hjalmar i studentmössa.

Tre konstverk bland många på en nyrenoverad och fantastiskt vacker skola. Jag hoppas jag upptäcker fler under min tid som personal på skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar