måndag 26 september 2016

Gefle IF

   Det har kommit klagomål eller rättare sagt anmärkningar på min senaste matchrapport. Förmodligen har det ett starkt samband med mitt engagemang runt matchen då jag såg den på stream samtidigt som jag åt lasagne och konverserade. Mitt fokus var inte det bästa med andra ord för att skapa ett fullödigt reportage till bloggen. Samtidigt verkar det gå i takt med ÖSK-laget som verkar tappat fokus och koncentration på sistone och tappat viktiga poäng i förhållande till topplagen som ligger före Sport i tabellen. En tredje och fjärdeplats låg inom räckhåll för bara några omgångar sedan men verkar alltmer avlägsen för varje oavgjord match som ÖSK spelar. Nu senast blev det dessutom torsk mot kamraterna från Göteborg i en svängig match där ÖSK gör snygga mål och spelar fyndigt och snyggt emellanåt framåt men har svårt att få fatt i motståndare och boll i de bakre regionerna. Samtidigt är ju grundregeln i fotboll att försvarsspelet börjar i anfallet så Axén måste organisera försvarspelet redan uppe bland anfallarna.


   Idag står nedflyttningskandidaten Gefle IF för motståndet, den här gången missar jag matchen både live och på stream. Kanske kan jag se den i efterhand, men min rapport blir nog om möjligt ännu skralare än sist. Jag hoppas att jag kan komma igen i de avslutande hemmamatcherna och återigen se laget live vilket är oslagbart vad gäller möjligheter till analys och kommenterande. Jag hoppas också att den traditionella framgångsrika ÖSK-hösten startar idag på Behrn. Kanske har den långa sommaren gjort att höstformen inte anlänt till laget. Annars finns risk för att Sport sjunker som en gråsten i den jämna allsvenska tabellen.
   Gefle å sin sida har dansat på nedflyttningsstrecket i många säsonger men verkar nu definitivt vara på väg ner i superettan. Många omgångar är kvar men trenden för laget talar sitt tydliga språk och lagen ovanför i tabellen verkar onekligen stabilare och poängavståndet är redan stort. Sport har historiskt haft svårt för Gävlelaget men idag räknar vi med att hemmalaget är mer motiverat till en trepoängare då avståndet för ÖSK till topplagen blir alldeles för stort om det blir förlust idag.
  Får en första glimt av matchen i 58 minuten med hjälp av appen "Allsvenskan". Två snabba ÖSK- mål i matchen av Björnquist och en proppen-ur-balja för Viktor Sköld på straff. Allt efter tjugonio minuter av matchen.
Allt är som upplagt för en ny storseger för Sport mot Gefle. Det verkar som om spelet sedan helt gått i baklås och Gefle reducerar och kvitterar  i 34 respektive 46 minuten.  En stor mängd byten är det enda som händer och det oavgjorda resultatet står sig 90 minuter ut och ännu två tappade pinnar för ÖSK. Känns som om laget är långt från toppen just nu.
Tittar sedan i rapporteringen i na.se och ser att Gefle sedan sin kvittering varit det hungrigare laget och att hemmagrabbarna inte skapat mycket de sista 30 minuterna av matchen.
ÖSK verkar nu vara mil från formen de hade i våras och ytterligare mil från den hysteriska form laget haft de senaste två höstarna som räddat laget från nedflyttning.
    Kraven och drömmarna runt laget har ökat sedan vårens succéspel och besvikelsen på de senaste matchernas resultat är desto större som en konsekvens. Verkar nästan som om laget inte vill vinna längre. Jag vill att ÖSK ska plocka fler poäng. Nä, nästa fight ska jag ner till Behrn och kolla, här gäller det att heja fram de svartvita!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar