söndag 12 februari 2017

Bajdoff och andra filurer

   I ett kåseri i Länsposten skrev jag om människor jag mött och inte mött som har smeknamn eller öknamn. För den som vill går det att läsa på den här länken: http://lansposten.se/2017/02/ake-bajdoff-johansson/    Gemensamt för de flesta är att de gått ur tiden och inte finns bland oss andra levande längre. Mitt alter ego Åke Bajdoff Johansson dog under 2016 och som av en tillfällighet läste en av mina gamla vänner mitt kåseri och han var personligen bekant med Bajdoff och hans familj i Norrköping där fotbollsspelaren bodde hela sitt liv. Jag frågade om han visste smeknamnets ursprung, han lovade ta reda på det och hans svar, som kom på en dag blev:


Bajdoff i IFK dräkten
Hej
Det vi hört är att det blev i samband med lek i barndomen, något om att han inte kunde säga något uttryck, men även en version om att han gjort på sig vid något tillfälle när han var liten.
Lite klarhet kanske det ger.
Anders

   Det visar med andra ord att mina retstickor till kamrater som kallade mig bajsdoft inte hade helt fel!



   När jag tittar igenom listan för mina vänner på facebook hittar jag flera med smeknamn eller öknamn. Felsägningar i barndomen är vanligt och finns i listan. Två stycken som kallas för Nenne som ett resultat av språklig förbistring i barndomen. Det intressanta är att det är en kille och en tjej som kallas för Nenne.
   Andra får namn efter den egna fysiken, Linan var lång och smal, Kvarten en kortare högerback och Apachen hade korpsvart långt hår som han höll ordning på med ett pannband. Dyckert var en smal lång kille som kompisarna ibland tyckte saknade huvud precis som spiken och Myggan var en grabb i den mindre storleksklassen.
   Många smeknamn har också sin koppling till det egentliga namnet Ekan heter Ekström, CAX är initialer av ett namn och Mårre är en variant av Mårten. Olle hette från början Ohlander men något helt annat som gift men namnet hänger kvar. Hon, för det är en hon, gifte sig för övrigt med Helmet som är en variant av hans efternamn.
   Var Surte, Dansken och Bebbla fått sina namn ifrån vet jag inte. Jag vet små fragment av ursprunget till namnen, men inte hela historien. Hulk fick nog sitt efter en rejäl festkväll precis som Taggen fick sitt när han tömde ett grogglas med fimpar som en av ingredienserna.
   Knutte Sjöblom fick sitt namn på grund av att tidningen förväxlat hans namn och döpte honom till detta varpå alla fotbollskompisar följde efter. Korpralen ville nog gärna bestämma över kamraterna och är nu följaktligen chef. Men Fläskhyvlarn förkortades till Hyvlarn för det blev enklare att säga. Inte det mest smickrande namn med ett för mig okänt ursprung, kanske lika bra det.
   Ja, listan kan göras lång, för det verkar finnas ett behov att ge medmänniskor smeknamn.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar