lördag 17 februari 2018

Men du har ju ett häftigt namn på bloggen i alla fall....

Olle "Cello" Carle
 En av mina läsare sa en gång till mig "men du har ju ett coolt namn på din blogg i alla fall". Läsaren var uppenbarligen mer imponerad av namnet än innehållet på min blogg.
Författaren och kåsören Olle Carle föddes i Torsås, Småland och startade sin karriär som revyartist i Blekinge. Han flyttade till Göteborg 1936,  där han blev journalist och kåsör och började ge ut en samling kåserier varje år i bokform på trettiotalet. Sedan gick flyttlasset till Stockholm där han arbetade som kåsör och kolumnist på tidningen Expressen och även där gav ut kåserisamlingar till jul fram till 1988.

   I sina kåserier arbetade han mycket med ordvitsar och ordvändningar. Hans boktitlar hade namn som Lika vänligt som vanligt, Så skörda och så vidare och en hög repriser med högre priser. Hans kåserier var självutlämnande och hans fru och fem barn gav åtskilligt med stoff till hans kåserier. Under alla år skrev han under pseudonymen "Cello" och gav 1949 ut samlingen Lätta tankar som lättat ankar.  Så mitt häftiga namn på bloggen kan jag tyvärr inte ta åt mig äran av. Synd, för det är på pricken vad bloggen handlar om: Lätta tankar som lättat ankar.
Boken Lätta tankar som lättat ankar från 1949 till vänster i bild

  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar