torsdag 21 november 2013

Amerika eller Kaos?

  Länge har min stora favorit varit "Amerika" men på sistone lyssnade jag på "Kaos" och kunde konstatera att den också var suverän.
Jag pratar naturligtvis om skivor utgivna av Bo Kaspers Orkester. Det svenska bandet har under tjugo år gett ut skivor och turnerat flitigt både i Sverige och i Norden. Med ett särpräglat sound som befinner sig musikaliskt mellan jazz och rock till ballad och bossanova med ett grundsväng som är oemotståndligt att beröras av och röra sig till. Då har jag inte ännu nämnt deras största styrka, texterna. Träffsäkra men ändå breda, personliga men ändå allmängiltiga, sorgsna men ändå trallvänliga. Här har ordsnickrare Sundström prickat rätt, rakt in i den svenska folksjälen.

        Vilken av dessa plattor är då bäst? Ja, samtliga utgivna skivor får av mig som stort fan och ivrig konsertbesökare minst 9,5 Markaskogar i betyg. Men dessa två ligger ett snäpp före i kvalité. På konserterna spelas ofta låtar från just dessa två skivor. Tyvärr så brukar proffskritiker inte vara speciellt förtjusta i "Amerika" men den har i alla fall varit min favorit tidigare. Men nu när jag skall utse den bästa av dessa två  märker jag trots att skillnaden är stor i produktion och sound så kan jag inte skilja dem åt. Två mästerverk i en mästerlig serie av skivor.  Varje platta har sina guldkorn både musikalsikt och textmässigt. Respektive titelspår är ren och skär njutning. Avslutningslåtarna på båda plattorna, "Gott Nytt År" på Amerika och "Innan klockan slagit tolv" på Kaos är mäktiga ballader  som slår an på samtliga sentimentala känslor som man kan tänkas ha som lyssnare.  


Skivorna "Amerika" och "Kaos" får 10 Markaskogar i betyg av tio möjliga.                                       

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar