söndag 17 november 2013

Björn Skifs

Hörde idag "Håll mitt hjärta" i sin amerikanska originalversion. Den svenska cover på denna sång är fantastisk och slår originalet med hästlängder i uttryck och känsla. En Björn Skifs i högform med en text och melodi som passar hans röst som hand i handske.


1974 köpte jag hans album "Out of the Blue" då han var en del av gruppen "Blåblus". Denna skiva för 33kr! var en av de första 33or jag skaffade under min tidiga tonårstid. På den tiden var det vinyl som gällde och superhiten "Hooked on a feeling" från 1973, knastrade sig fram ur högtalarna i mitt rum men även över hela riket. Ja, den letade sig hela vägen upp på första platsen på den mest prestigefyllda listan i USA.
Skifs har hela sin karriär varit en tusenkonstnär som även försökt sig på teater och film. Flera filmer under 80 och 90-tal blev publiksuccéer som "Strul", "Joker" och "Drömkåken". Sett i backspegeln känns de mer som taffliga amatörinsatser med en smak av pilsner.
Denne dalmas har säkert fler hits kvar i kroppen trots att hans födelseår är 1947. Jag hoppas att "Håll mitt Hjärta" skall få fler musikaliska kompisar med samma förmåga att röra vid människors innersta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar