måndag 18 november 2013

John, Paul Georg and Ringo



Att utse den bästa låten ur The Beatles omfattade produktion är omöjligt. De har bara gjort bra låtar. "Get Back", "Fool on the Hill", "Long and Winding Road" är några fantastiska låtar från en alltför kort kommersiell karriär.
När gruppen nu i år firar femtioårsminnet av sitt genombrott som förebilder, rebeller och kommersiella guldkalvar både för sig själv och andra vill många stå längst fram i hyllningskören. Själv är jag på ett år när jämngammal med detta Liverpoolgäng som hållit mig sällskap musikaliskt så länge jag kan minnas.
Redan som sexåring fick jag storebrors tillstånd att klippa sönder de Bildjournal tidningar han ägde på jakt efter bilder på The Beatles. I oförstånd gjorde jag konfetti av denna guldgruva från sextiotalets kulturella höjdpunkt då man gick in i en nya era av ungdomskultur.


"Yesterday", "Love Me Do", "Ellinor Rigby" är  underbara låtar men inte heller min favorit, men det är omöjligt att inte tycka om dessa sånger. "Hey Jude", "Penny Lane" "A Hard Day´s Night". Ja, listan kan göras oändlig lång men jag har fastnat för en annan låt ur The Beatles produktion.
"You got to Hide your Love Away", finns med på skivan, Help och naturligtvis i filmen med samma namn där klippet nedan kommer från.
Som alltid i en Beatlesfilm har Ringo huvudrollen och jagas av dumsnälla sektmedlemmar som vill få tillbaka den ceremoniella ring som av någon anledning finns på ett av Ringos fingrar.
I klippet finns trendiga möbler i den Londonlägenhet som bildar inramning för scenen med "You got to Hide your Love Away". Bland annat danske Arne Jacobsens stol "Ägget" från 1958.
Se på detaljerna i klippet, stilen, frisyrerna, kläderna, möblerna men lyssna framförallt musiken. Njut!

Låten får naturligtvis toppbetyget 10 Markaskogar




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar